Dziś kilka słów na temat nazewnictwa. Kiedy zacząłem się wciągać w temat motocykli wiele rzeczy nie rozumiałem, mnóstwo terminów określających różne motocykle... naked, enduro, chopper i pytanie o co chodzi :) Dlatego kilka słów na ten temat i poniżej najczęściej pojawiające określenia motocykli ze względu na ich budowę i przeznaczenie:
Chopper – Motocykle, które nawiązują one do legendarnego
Harley'a Davidson'a. Wyróżniają się przede wszystkim nisko umieszczonym
siedzeniem, znacznie oddalonymi od siebie kołami ( przednie koło mocno
wysunięte ) oraz duża ilością chromowanych elementów.
Cruiser – Motocykl idealny na
dalekie podróże z powodu bardzo wygodnej pozycji kierowcy. Podobny
do Chopperów, jednak przednie koło już nie tak wysunięte. Nisko położone siedzenie kierowcy, kierownica wydłużona ku
tyłowi motocykla (co wymusza wyprostowaną pozycję kierującego), brak
rozbudowanej karoserii.
Bobber - Motocykle stylizowane na maszyny z okresu po II wojnie światowej.
Powstawały przez demontaż z seryjnych motocykli wszystkich zbędnych
elementów, nie potrzebnych w czasie jazdy a dających zmniejszenie
ciężaru motocykla.
Trike (trajka) – motor trzy kołowy.
Enduro -
maszyny przeznaczone do jazdy terenowej. Budowa zawieszenia i silnika
pozwala na jazdę po bezdrożach. Ze względu na pozycję za kierownicą i
niewielką masę dobrze spisują się także w normalnym ruchu ulicznym.
Cross
- maszyny stworzone do poruszania się w terenie, ich żywioł to
bezdroża. Pozbawione zbędnego wyposażenia ulicznego typu światła,
kierunkowskazy, stopki boczne i inne elementy niepotrzebnie
zwiększających masę motocykla. Są to maszyny wyczynowe więc mają bardzo
duże wymagania serwisowe.
Supermoto - Jest to enduro do
jazdy po asfalcie czyli motocykl typowo terenowy wyposażony w ogumienie
przystosowane do szos. Poza kołami, różnice to utwardzone zawieszenie
oraz zazwyczaj większa tarcza hamulcowa z przodu.
Naked-bike
- motocykle pozbawione owiewek, które w sportowych maszynach szczelnie
zasłaniają silnik.
Classic
– najbardziej klasyczna sylwetka motocykla, zazwyczaj z okrągłym
reflektorem przednim i tradycyjną deską rozdzielczą oraz pozbawione
owiewek.
Streetfighter - stworzone do jazdy
miejskiej. Powstały poprzez zdemontowania owiewek z motocykli
sportowych.
Sport
– motocykle, które w głównej mierze przeznaczone najbardziej są na tory
wyścigowe. Jeżdżąc w normalnym ruchu ulicznym nigdy nie wykorzystamy
ich wszystkich możliwości. Są również wykorzystywane do tak zwanej
szybkiej turystyki.
Sportowo-turystyczny - dla
miłośników tzw. szybkiej turystyki, czyli osób chcących jak najszybciej
dojechać na wakacje z możliwie dużym bagażem i bez bólu w plecach po
dotarciu na miejsce przeznaczenia. Maszyna taka pozwala także zasmakować
emocji związanych ze sportową jazdą. Motocykl taki powinien być:
szybki, wygodny i o dużej ładowności.
Turystyczny
-idealne do dłuższych tras. Ich budowa pozwala na przewożenie sporych i
ciężkich bagaży. Charakteryzują się wygodną pozycja kierowcy.
Witamy. Niniejszy blog redagowany jest przez instruktorów nauki jazdy OSK Albar w Krakowie. Chcemy go poświęcić głównie szkoleniu kandydatów na motocyklistów i innym tematom związanym z motocyklami, ale również nauce jazdy na inne kategorie prawa jazdy i wszystkiemu, co związane z ruchem drogowym i jego bezpieczeństwem. Będą się tu pojawiać również informacje o planowanych spotkaniach, zlotach motocyklistów oraz wszelkie znalezione przez nas ciekawostki i absurdy z dróg. Zapraszamy
Super!
OdpowiedzUsuńpotwierdzam rewelacja ! takiej strony szukalam :)
OdpowiedzUsuń